Ons-Groene-Schoolplein-Background

Zo werkt het!

Wat is een beheer- en beleefkalender?

Als het groene schoolplein ontworpen is, of ook al is aangelegd, is het belangrijk dat het schoolteam, de tuingroep en de hovenier afspreken hoe het beheerd wordt. Ook de kinderen krijgen een rol bij het beheer, maar welke?

De beheer- en beleefkalender is een jaarkalender die je met je school opstelt, waarin per maand de beheeractiviteiten voor het groene schoolplein staan vermeld.

In de beheer- en beleefkalender wordt vastgelegd:

  • welk deel van het ‘groen’ door welke groep beheerd wordt, en wanneer in het jaar.
  • het educatief gebruik van het groene schoolplein: wat gaan de groepen beleven?


Door de beheerstaken en ontdekopdrachten in één kalender onder te brengen, ontstaat er een link tussen de beheerstaak van een groep, de ontdekopdrachten die ze uitvoeren en de lessen uit de lesmethode van het natuuronderwijs.

Werkwijze

Om tot een goede uitvoerbare beheer- en beleefkalender te komen, hebben we een handleiding opgesteld met een praktisch stappenplan. Op deze pagina vindt u een verkorte weergave van het stappenplan. De complete handleiding kunt u hier downloaden: handleiding beheer- en beleefkalender (pdf)

Eindproducten

Wanneer het hele stappenplan doorlopen is, zullen de volgende eindproducten gecreëerd zijn:

  • Beheerplan van de hovenier (dit is meestal al aanwezig)
  • Beheer- en beleefkalender voor de hele school (alle groepen samen)
  • Voor de leerkracht: beheer- en beleefkalender voor elke groep apart
  • Voor leerlingen: ingevulde jaarkalender op een poster in de klas. En/of: ingevulde maandkalender op een poster in de klas.

De lege kalenders en posters zijn terug te vinden op de pagina Downloads

Proces

Zoals u waarschijnlijk al heeft ervaren: de totstandkoming van een groen schoolplein is een (groei)proces. Dit geldt ook voor het in gebruik nemen van het nieuwe plein en daarmee het maken van een beheer- en beleefkalender: in de praktijk zal blijken wat handig werkt en haalbaar is. Verwacht niet dat de eerste versie helemaal perfect is en wees niet bang om te leren van ervaringen!

Stappenplan

Stap 1: verfijning en splitsing van het beheerplan

Het beheerplan van hovenier dient als uitgangspunt. Een tuingroep (bestaande uit 2 leerkrachten, enkele ouders en de hovenier als adviseur) gaat aan het werk om het beheerplan te verduidelijken voor andere betrokkenen en splitst het plan op in:

  • Onderhoud door de hovenier
  • Groot onderhoud door een tuinteam, versterkt door ouders op tuinwerkdagen
  • Algemene beheerstaken voor leerlingen
  • Specifieke zorgtaken voor leerlingen voor het verzorgen van ‘adoptiegebiedjes’


Een voorbeeld van een beheerplan is terug te vinden op de pagina Voorbeelden

Stap 2: verdeling van beheerstaken en adoptiegebiedjes

Het hele team stelt samen de beheerkalender op, aan de hand van de resultaten van stap 1. Hierbij verdelen zij de beheerstaken voor leerlingen en de adoptiegebiedjes, rekening houdend met: de leeftijd, aansluiting bij de lesmethode, de organisatie op school, projecten op school en aanbod van externen (NME centra, schooltuinen e.d.).

Voorbeelden van beheer- en beleefkalenders van andere scholen zijn terug te vinden op de pagina Voorbeelden

Stap 3: koppeling aan methode en opdrachten

De kalender wordt uitgebreid met het onderdeel beleving. De leerkrachten bekijken welke beleef- en lesopdrachten gekoppeld kunnen worden aan de beheerstaken uit stap 2. Een gedetailleerde uitwerking per groep volgt in stap 4.

Stap 4: opstelling beheer- en beleefkalender voor de eigen groep

Elke leerkracht stelt een beheer- en beleefkalender op voor de eigen groep. Hierin komen de beheerstaken die zijn afgesproken in stap 2. Vervolgens koppelt de leerkracht, met advies van leerkrachten uit de tuingroep, ontdekopdrachten aan de beheerstaken. Hierbij kan de leerkracht zowel gebruik maken van lessen en werkbladen uit de lesmethode, als de ontdekopdrachten van Ons Groene Schoolplein (en uiteraard eigen ideeën).

Stap 5: mooie beheer- en beleefkalenders

Naast een kalender voor de hele school (stap 2 en 3) en een kalender voor de leerkracht (stap 4), maken ook de leerlingen, samen met de leerkracht, een eigen beheer- en beleefkalender voor in de klas. Op een leuke poster schrijven ze de belangrijkste beheerstaken die ze dat jaar gaan doen. Op een maandkalender kunnen ze bovendien schrijven wat ze ontdekken op hun groene schoolplein!

De posters zijn te vinden op de pagina Downloads

Stap 6: uitvoeren en waar nodig bijstellen

Alle leerkrachten en het tuinteam gaan aan de slag. Na een afgesproken tijd evalueert het schoolteam de ervaringen en worden de kalender indien nodig aangepast.

Laat ons weten hoe het werken met het stappenplan gaat en stuur je kalenders op ter inspiratie voor anderen! Met vragen kun je ook contact met ons opnemen: contact

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide