Ons-Groene-Schoolplein-Background

Zo werkt Ons Groene Schoolplein

De website Ons Groene Schoolplein biedt praktische informatie en tools voor het beheer en de beleving van natuur op groene schoolpleinen (of in de omgeving hiervan). Je vindt hier:

  • De beheer- en beleefkalender
  • Een belevingsgericht lespakket voor actief gebruik van het groene schoolplein (of daarbuiten)

Let op! Om toegang te hebben tot de gehele site (zowel beheer- en beleefkalender als alle beleefopdrachten), dien je je eerst even te registreren. Registreer je hier...

Beheer- en beleefkalender

De beheer- en beleefkalender is een praktisch stappenplan voor het beheer van het groene schoolplein. De opdrachten uit het lespakket kunnen hierin worden geïntegreerd. Uitleg over de beheer- en beleefkalender en het stappenplan vind je terug op pagina’s beheer- en beleefkalender.Lees meer…

Beleving: lespakket

Het lespakket is gericht op actieve en zintuiglijke beleving van de groene buitenruimte rond de school. Hier volgt een korte toelichting hoe het lespakket is opgebouwd en tips hoe je ermee aan het werk kan. Meer informatie over de totstandkoming van het lespakket vind je op de pagina Wat is OGS.

Het lespakket bestaat uit belevingsgerichte opdrachten voor de basisschool. Het is opgebouwd rond 5 hoofdthema’s, die zijn onderverdeeld in subthema’s (zie rechts). Elk subthema bevat opdrachten voor de verschillende niveaus: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

Hoe werkt het?

Als leerkracht zoek je een leuke en/of passende (les)opdracht voor je groep om buiten op het plein uit te kunnen voeren. Dit kan zijn:

  • Als praktische invulling van een les uit de lesmethode natuuronderwijs.
  • Als invulling van (of aanvulling op) een thema waaraan gewerkt wordt in de klas.
  • Een kwartiertje tijd dat over is aan het van de dag of tussen de lessen door. Hiervoor zijn de korte opdrachten erg geschikt, die gevonden kunnen worden door te zoeken op tijdsduur.


Opbouw van de opdracht

De opdrachten zijn geschreven voor de leerling, maar wordt het beste geselecteerd, voorbereid en uitgedeeld door de leerkracht.

Op elke opdracht staat aangegeven: de doelgroep, een indicatie voor de tijdsduur, in welk seizoen je de opdracht kan doen en welk materiaal je nodig hebt.

De opdracht kan eenvoudig worden uitgeprint via de printbutton op de pagina. Bij een aantal opdrachten zijn bovendien werkbladen voor leerlingen toegevoegd die apart zijn te downloaden en printen.

Organisatie

De  organisatie van de opdrachten is afhankelijk van het soort opdracht, type onderwijs en leeftijd van de leerlingen. In sommige gevallen kan de opdracht onder leiding van de leerkracht met de hele groep worden uitgevoerd, in andere gevallen wordt de opdracht het beste aangeboden in kleinere groepjes. Enkele tips voor de organisatie:

  • Laat de leerlingen in kleine groepjes samenwerken aan een opdracht op verschillende plekken op het plein. De leerkracht geeft vooraf centraal uitleg en loopt vervolgens rond om de uitvoer te begeleiden.


Wanneer de opdracht en/of de leerlingen intensieve begeleiding in een kleine groep vraagt/vragen:

  • Laat een stagiair de groepjes één voor één begeleiden.
  • Laat de overige leerlingen zelfstandig werken aan een andere opdracht, die geen intensieve begeleiding vraagt.

Thema’s en subthema’s

1. Weer, klimaat, seizoen

  • Zon
  • Regen, wind, wolken
  • Klimaat
  • Seizoenen


2. Water, bodem, lucht

  • Materialen op het plein
  • Water
  • Grondsoorten & Stenen


3. Leven op het plein

  • Dieren
  • Vogels
  • Biodiversiteit & Ecosysteem
  • Planten
  • Bomen
  • Natuurbeleving (overige)


4. Zorgen voor het plein

  • Zorgen voor planten en dieren
  • Zorgen voor de aarde


5. Eetbaar schoolplein

  • Eetbaar schoolplein (voedsel)

Tips

  • Kijk ter inspiratie ook eens bij andere groepen, veel opdrachten kunnen met een kleine aanpassing ook op andere niveaus worden gebruikt.
  • Staat de gewenste opdracht er niet tussen? Laat het ons weten!
  • Heb je leuke foto’s bij een opdracht gemaakt, die op de website mogen? We ontvangen ze graag.

Natuurkennis

Moet de leerkracht alle natuurkennis in huis hebben? Nee.

De opdrachten zijn vooral gericht op het ervaren en zelf ontdekken van de natuur. Juist dit aspect blijkt voor kinderen erg leerzaam (en leidt tot onvergetelijke ervaringen). Waar nodig, is kennisgerichte informatie aan de opdracht toegevoegd, in de vorm van zoekkaarten, informatiebladen, educatieve filmpjes en websites.

Andere zoek opties

Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.

Groep

Tijdsduur

Spel of creatief