Ons-Groene-Schoolplein-Background

Eerlijk delen?

Wie – wat – wanneer

Groep: 3-4

Tijdsduur: 30 minuten

Seizoen: lente/zomer/herfst/winter

Wat heb je nodig?

  • Voor ieder kind twee schoteltjes of bakjes
  • Steentjes, besjes, blaadjes of kleine stokjes
  • Grote glazen pot (vraag bij een snackbar/cafetaria of restaurant eens naar een lege grote pot van augurken oid)

Tips & links

Tips:  

  • Als er niet genoeg kleine voorwerpjes te vinden zijn of als het pijpenstelen giet en de kinderen niet buiten kunnen gaan zoeken, is een doos met gedroogde bruine bonen (uit de supermarkt) heel handig om achter de hand te hebben. Voor de variatie zijn er ook gedroogde linzen en erwten te koop.  Met de kinderen kan dan nog besproken worden dat dit eigenlijk de zaden zijn van een plant. Zaai na afloop van de rekenles eventueel wat bonen of leg deze in de week en laat ontkiemen zodat de kinderen kunnen zien wat er gebeurt met zo'n boon.
  • slide
  • slide
  • slide

Opdracht

Zoek met de kinderen op het schoolplein naar kleine rekenvoorwerpen: steentjes, besjes, blaadjes, slakkenhuisjes, veertjes, eikels, kastanjes, kleine stokjes, zaadjes van de stokroos, madeliefjes...... laat ieder kind voorwerpjes van dezelfde soort zoeken (rond de 10 stuks is een mooi aantal).

 

  • Wat hebben de kinderen gevonden? Laat ze er eens goed naar kijken.
  • Laat de kinderen eens tellen hoeveel voorwerpjes zij hebben.
  • Is dat een even getal of een oneven getal?
  • Kinderen kunnen met elkaar vergelijken welke voorwerpjes zij hebben en hoeveel.
  • Geef de kinderen ieder twee bakjes of schoteltjes.
  • Kunnen zij hun voorwerpen eerlijk over de bakjes verdelen?
  • Hoe komt het dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
  • Zijn er kinderen met dezelfde voorwerpen? Als zij hun voorwerpen bij elkaar voegen, kunnnen zij het totaal dan wel eerlijk over twee schotels/bakjes verdelen? Hoe komt dat?
  • Laat nu alle kinderen in tweetallen werken en kijken of de afzonderlijke hoeveelheden over drie of vier bakjes te verdelen zijn. Als dat nog steeds niet het geval is, hoeveel komen ze dan tekort voor een eerlijke verdeling of hoeveel is er over?
  • Tot slot worden alle voorwerpje bij elkaar in een grote pot gedaan, laagje voor laagje van iedere soort, zo kunnen ze nog een paar dagen naar hun mooie vondsten kijken.

 

Andere zoek opties

Heb je een kwartiertje over en zoek je een korte opdracht? Of wil je snel een spel of creatieve opdracht vinden? Zoek dan hier.

Groep

Tijd

Opdrachttype

Thema